Nieuws

Online Thuiswerkplekonderzoek

Nieuws

Online Thuiswerkplekonderzoek

Sinds de uitbraak van het coronavirus werken veel medewerkers onverwachts thuis. Dit biedt voordelen, maar ook zeker nadelen. De meeste medewerkers hebben geen goede thuiswerkplek. Ze werken thuis met een laptop aan de eettafel op een eettafelstoel of met een laptop op de bank. Hierdoor kan de medewerker geen goede werkhouding aannemen, wat op de lange duur kan leiden tot klachten aan armen, nek- of schouders (KANS) en/of rugklachten. Op de lange duur kunnen zelfs ook mentale klachten ontstaan. Het gevolg is dat de productiviteit van de medewerker daalt en de medewerker op den duur ook kan gaan uitvallen.

Om u en uw medewerker te voorzien van tips en adviezen om uw medewerker zo’n ergonomisch mogelijke werkhouding aan te kunnen laten nemen, bieden wij u een online thuiswerkplekonderzoek aan.

Doel

  • Voorkomen van klachten aan armen, nek- en/of schouders (KANS) en/of rugklachten;
  • Optimaliseren van de thuiswerkplek, waardoor uw medewerker gezond en met plezier blijft werken;
  • Handvatten bieden voor u en uw medewerker, om de thuiswerkplek zo goed mogelijk in te richten;
  • Aantonen van goed werkgeverschap.

Werkwijze

De ergonomisch adviseur neemt via een videogesprek (ongeveer 30 minuten) contact op met de medewerker en bekijkt de thuiswerkplek. Tijdens het werkplekonderzoek worden direct gerichte tips en adviezen gegeven om de thuiswerkplek zo ergonomisch verantwoord mogelijk in te richten. De adviseur bespreekt eventuele fysieke beperkingen die door de thuiswerkplek zijn of kunnen ontstaan en beantwoordt specifieke vragen van uw medewerker. Verder worden ook tips en adviezen over de indeling van de werkdag gegeven.

De volgende onderdelen worden tijdens het online werkplekonderzoek besproken:

  • Welke klachten kunnen ontstaan, hoe kun je deze klachten voorkomen, afwisseling van werkhouding, sedentair gedrag, gebruik hulpmiddelen, e.d.;
  • Werkplek: stoel, bureau, beeldscherm(en), toetsenbord, muis, telefoon en overige accessoires;
  • Werkhouding en -wijze: zitten, staan, afwisseling;
  • Werkdruk: autonomie, regelmogelijkheden, overleg, contactmogelijkheden, werktempo;
  • Werkomgeving: positie werkplek en verlichting;
  • Werktijden: werk- en rusttijden.

De medewerker krijgt direct tijdens het online thuiswerkplekonderzoek tips en adviezen hoe de werkhouding te optimaliseren.

De werkgever krijgt het besproken advies gemaild door onze adviseur, zodat u op de hoogte bent van de gemaakte afspraken. Stuur het advies door aan de medewerker en bespreek dit advies zodat de medewerker het advies nog eens rustig na kan lezen en indien nodig kan toepassen.

Voorwaarden

De medewerker is in het bezit van een device (telefoon of tablet) met camera.

Interesse

Heeft u interesse of wilt u een offerte aanvragen, dan kunt u contact opnemen met onze accountmanager: